۱۳۹۸ شنبه ۱۶ آذر
Saturday, December 7, 2019
سال 1398، سال رونق تولید
جستجو
برنامه های اراسموس
برنامه های اراسموس
اتحادیه اروپا در راستای تعامل دانشگاه‌های اروپایی با سایر دانشگاه‌های جهان و ایجاد ارتباط و اشتراک علمی و استفاده از پتانسیل آن دانشگاه‌ها در علوم روز، تبادل دانشجو و استاد و انجام پروژه های بین المللی اقدام به تخصیص بودجه سالیانه به این منظور نموده است و به شکل‌های مختلف از این نهادهای برقرارکننده‌ی ارتباط حمایت می‌کند. یکی از نهادهای شکل گرفته در این راستا، کمیته اراسموس پلاس می‌باشد که از سال 2004 رسماً و به شکل کاملا فعال فعالیت خود را آغاز نموده است. برنامه های این کمیته در فاز اول (2009-2004) و در فاز دوم (2014-2009) صرفاً در قالب اعطای بورس های تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان و اساتید متقاضی بوده است. فاز سوم که از سال 2015 آغاز گردیده است و تا سال 2020 ادامه خواهد داشت در قالب تعامل دانشگاه‌ها در راستای رفع معضلات مناطق مختلف جهان، ظرفیت‌سازی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تبادل استاد و دانشجو می‌تواند با توجه به طرح پیشنهادی، درخواست بودجه از اتحادیه نماید و پس از بررسی و تایید اتحادیه اروپا، دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم درخواست‌کننده می‌توانند فعالیت خود را آغاز نمایند. در این راستا دانشگاه تربت‌حیدریه از سال 2015 در پروپوزال های مختلف به عنوان همکار شرکت نموده و تا کنون در سه پروژه اراسموس به صورت فعال، شرکت دارد.

1.1- برنامه GeoNetC
اولین برنامه موسوم به GeoNetC درراستای تدوین رشته کارشناسی ارشد به صورت مجازی با عنوان "مدیریت و مدلسازی محیط زیست" با تأکید بر مفاهیم GIS و RS و همچنین حتی الامکان با انتخاب موارد مطالعاتی و مجموعه داده‌های کشور ایران و عراق می باشد. اعضای این کنسرسیوم دانشگاه لوند سوئد (سرکنسرسیوم) و دانشگاه‌هایی از کشورهای هلند، پرتغال، لیتوانی، ایران و عراق می باشند. در این راستا لازم است تا برای 13 درس پیشنهادی در این رشته سرفصل، و سپس محتواسازی به صورت مجازی صورت گیرد. محتوای این دروس باید به شکل فیلم و با زبان انگلیسی در اختیار دانشجویان متقاضی این رشته قرار گیرد. برای محتواسازی هر درس تیم‌های تخصصی کاری تشکیل گردیده‌اند که دانشگاه تربت‌حیدریه نیز در شش تیم تخصصی شرکت دارد. پس از تکمیل محتوای دروس، هر درس به صورت آزمایشی باید در اختیار چهار دانشجو در ایران و عراق قرار گیرد و آن دانشجویان با توجه به روند پیشنهادی گروه به یادگیری دروس می پردازند و نظرات و اشکالات محتوا و یا شکل آموزش را درقالب یک گزارش‌ ارائه می‌دهند. کل بودجه این پروژه 1،000،000 یورو می باشد که از این میزان حدود 128،000 یورو برای دانشگاه تربت اختصاص داده شده است.

1.1.1- نشست های برگزار شده در برنامه GeoNetC
جهت بررسی پیشرفت دوره‌ای پروژه، تاکنون (مهرماه 1397) ده جلسه در دانشگاه های مختلف برگزار شده است و در هر جلسه طی سه یا چهار روز روند پیشرفت پروژه مورد ارزیابی قرار گرفته است و برنامه های لازم جهت ادامه و بحث در جلسات آتی اعلام می‌گردید. همچنین در این جلسات مسائل مالی و هزینه‌کرد هریک از دانشگاه‌ها با توجه به بودجه اختصاصی نیز مورد بحث قرار می‌گرفت.
• اولین نشست برنامه GeoNetC در دانشگاه لوند سوئد
این جلسه در تاریخ 4 تا 6 مارس 2016 (12 الی 15 اسفند 1394) در دانشگاه لوند سوئد برگزار گردید و مباحث اولیه در خصوص بودجه ها و نحوه اختصاص بودجه ها به هر دانشگاه و لیست دروس پیش‌بینی شده برای این رشته درسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
• دومین نشست برنامه GeoNetC در دانشگاه ویلنیوز لیتوانی
دومین جلسه هماهنگی برنامه GeoNetC در دانشگاه ویلنیوز در کشور لیتوانی در بازه زمانی 26 تا 28 اکتبر 2017 با حضور اعضای کنسرسیوم تشکیل گردید. در این جلسه کلیات سرفصل­های دروس پیشنهادی در رشته مدیریت و مدلسازی محیط زیست در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین موارد مالی پروژه طی سه روز متوالی مورد بررسی قرار گرفت و اعضا و همکاران هر یک از درس­ها تعیین گردیدند.
• سومین نشست برنامه GeoNetC در دانشگاه تونته هلند
سومین جلسه برنامه GeoNetC در دانشگاه Twente و دانشکدهITC شهر انسخده کشور هلند در طی تاریخ 15 الی 21 ژانویه 2017 برگزار شد. در این دوره مباحثی پیرامون تهیه و تدوین 5 سرفصل درسی برگزار شد و متخصصین هر دوره از دانشگاه های مختلف شامل سوئد، پرتغال، لیتوانی، هلند، ایران و عراق به منظور تهیه و تدوین محتوی و مطالب هر سرفصل حضور داشتند.
• چهارمین نشست برنامه GeoNetC در دانشگاه IST پرتقال
چهارمین جلسه برنامه GeoNetC در لیسبون پرتغال در بازه زمانی 16 لغایت 18 مارس 2017 برگزار گردید. در این جلسه برنامه توسعه پروژه ها و همچنین بودجه و نحوه هزینه کرد بودجه های اختصاصی مورد بررسی و بازبینی قرار گرفتند.
• برگزاری پنجمین نشست مشترک برنامه GeoNetC در دانشگاه ملایر
پنجمین نشست برنامه GeoNetC در بازه زمانی 18 لغایت 21 آوریل 2017 در دانشگاه ملایر برگزار شد. در این نشست که با حضور اعضای کنسرسیوم از کشورهای سوئد، هلند، لیتوانی و عراق برگزار شد، در مورد مباحث پیشرفت هریک از دروس رشته و کارهای لازم باقیمانده جهت اتمام فاز توسعه و همچنین چالش­های مالی پروژه بحث و تبادل نظر گردید.
• برگزاری ششمین نشست برنامه GeoNetC در دانشگاه فنی ویلنیوز لیتوانی
ششمین نشست برنامه GeoNetC در بازه زمانی 11 تا 14 سپتامبر 2017 با حضور نمایندگانی از دانشگاه تربت حیدریه در دانشگاه فنی ویلنیوز کشور لیتوانی برگزار شد. در این نشست که با حضور اعضای کنسرسیوم از کشورهای سوئد، هلند، پرتغال، لیتوانی، ایران و عراق برگزار شد، در مورد مباحث پیشرفت هریک از دروس رشته و کارهای لازم باقیمانده جهت اتمام فاز توسعه زمان بندی فعالیت های باقیمانده تا انتهای پروژه و همچنین مسایل مالی پروژه بحث و تبادل نظر گردید.
• برگزاری هفتمین نشست برنامه GeoNetC در دانشگاه لوند سوئد
هفتمین نشست برنامه GeoNetC در بازه زمانی 18 تا 21 دسامبر 2017 (27 تا 30 آذر 1396) با حضور نمایندگانی از دانشگاه تربت حیدریه در دانشگاه لوند سوئد برگزار شد. در این نشست که با حضور اعضای کنسرسیوم از کشورهای سوئد، هلند، پرتغال،لیتوانی، ایران و عراق برگزار شد، در خصوص وضعیت نهایی هر درس و نحوه تولید تمرینات و کویزهای دروس در رشته مجازی "مدیریت و مهندسی محیط زیست" در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین وضعیت مالی و زمان بندی پروژه تبادل نظر گردید.
• برگزاری هشتمین نشست برنامه GeoNetC
هشتمین نشست برنامه GeoNetC در بازه 16 الی 19 آپریل 2018 (27 الی 30 فروردین) در دانشگاه IST پرتغال تشکیل شد و مهندس احسان یثربی مدیر دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه به همراه دکتر علیرضا راشکی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به نمایندگی از دانشگاه تربت حیدریه در این نشست شرکت نمودند. در این نشست نحوه تست و ارزیابی دروس توسط برخی دانشجویان نمونه از دانشگاه های ایران و عراق مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسات عمدتا در زمینه پیشرفت کار هر یک از دانشجویان و همچنین وضعیت اساتید راهبر در هر درس بحث گردید و همچنین موارد دیگری از قبیل نحوه ترجمه محتوای دروس Introduction to GIS و Advanced GIS و بخش های مختلف وب سایت GeoNetC.net و وضعیت مالی هر یک از دانشگاه ها در این پروژه مورد بررسی قرار گرفتند.
• برگزاری نهمین نشست برنامه GeoNetC در دانشگاه تونته هلند
نهمین نشست برنامه GeoNetC در بازه زمانی 11 تا 13 سپتامبر 2018 (20 تا 22 شهریور 1397) با حضور رییس دانشگاه تربت حیدریه و مدیر دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه و نمایندگانی از دانشگاه های لوند سوئد، تونته هلند، IST پرتغال، VGTU لیتوانی، دهوک و صلاح الدین از عراق در دانشکده ITC دانشگاه تونته برگزار شد. در این نشست در زمینه پیشرفت کار هر یک از دانشجویان و همچنین وضعیت اساتید راهبر در هر درس بحث گردید گزارش‌های تهیه شده توسط دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت و همچنین در مورد نحوه ترجمه محتوای دروس Introduction to GIS و Advanced GIS به فارسی و عربی مورد بحث گردید. همچنین در این اجلاس جزئیات برنامه نشست بعدی (دهمین نشست) که در تاریخ 23 تا 25 مهرماه در دانشگاه تربت حیدریه برگزار شد، مورد بحث وبررسی قرار گرفت. ضمنا مقرر گردید یازدهمین اجلاس برنامه GeoNetC در بازه زمانی 19 تا 23 آذر ماه در دانشگاه های دهوک و صلاح الدین در کردستان عراق برگزار شود
 
• برگزاری دهمین نشست برنامه GeoNetC در دانشگاه تربت حیدریه
دهمین نشست برنامه GeoNetC از برنامه های اتحادیه اروپا در بازه زمانی 15 تا 17 اکتبر 2018 (23 تا 25 مهرماه 1397) با حضور جمعی از نمایندگان دانشگاه های لوند سوئد، تونته هلند، IST پرتقال، VGTU لیتوانی، دهوک و صلاح الدین عراق و دانشگاه های تربت حیدریه و ملایر از ایران به میزبانی دانشگاه تربت حیدریه برگزار شد. در این نشست بررسی نهایی وضعیت دانشجویان ارزیاب ایرانی و همچنین نحوه تعیین کارشناس خبره برای ارزیابی تخصصی دروس این برنامه صورت پذیرفت.
 




1.1.2- روند اجرای پروژه
بنای اصلی برنامه GeoNetC تدوین رشته مدیریت ومدل سازی محیط زیست در مقطع کارشناسی ارشد بصورت مجازی با تاکید استفاده از داده های محیطی ایران و عراق و تکنولوژی RS و GIS می‌باشد. در این راستا ابتدا 13 درس برای این رشته تعریف گردید و در گام بعد برای هریک از دروس یک گروه کاری از دانشگاه های عضو کنسروسیوم تشکیل شد. گروه‌های کاری تخصصی برای هریک از دروس سرفصل مناسبی با توجه به اعتبار و یا تعداد واحد دروس ارائه نمودند و در جلسات متعددی برای سرفصل تعیین شده و جمع آوری اطلاعات و محتوا سازی صورت پذیرفت و در هرجلسه‌ای میزان پیشرفت و گام‌های توسعه و ارزش محتوای تولید شده مورد بررسی قرار گرفت. پس از اینکه محتوای همه دروس تکمیل گردید و مورد تایید رئیس پروژه قرار گرفت، گروه‌های تخصصی اقدام به تدریس دروس بصورت سخنرانی و درمقابل دوربین پرداختند و محتوای تولید شده به فیلم های ویدئویی تبدیل گردیدند و همچنین برای هر قسمتی تمرینات متناسبی پیش‌بینی و ارائه گردید. در گام بعد هریک از دانشگاه های ایران و عراق یک دانشجو به ازای هر درس معرفی نمودند که وظیفه این دانشجویان آموزش موارد درسی ارائه شده از طریق فیلم‌ها و حل تمرینات درج شده در سایت بود. دانشجویان موظف بودند که علاوه براینکه حل تمرینات را به سایت مرجع بارگذاری نمایند، گزارشی از وضعیت درس و تمرینات و احتمالا اشکالات و نقاط قوت هر قسمت از درس با استدلال کامل تدوین و ارائه نمایند. پس از بررسی گزارش‌های دانشجویان و احتمالا اعمال اصلاحات لازم بر قسمت های مورد نظر محتوای تولید شده برای اساتید متخصص ارسال می‌گردد. به ازای هر درس یک استاد متخصص از ایران و یک استاد متخصص از عراق معرفی می‌شوند و اساتید نیز محتوای تولید شده در مورد ارزیابی قرار می‌دهند و نهایتاً یک گزارش پنج صفحه‌ای از نقاط قوت و ضعف هر درس پایه ارائه نمایند. پس از بررسی ارزیابی متخصصان و اصلاحات قابل انجام با توجه به نظرات آنها محتوای حاصل آماده ارائه به محیط‌های دانشگاهی و اخذ دانشجویان متقاضی رشته مجازی خواهد بود و هریک از دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم می‌توانند اقدام به اخذ دانشجو در رشته مذکور نمایند.

1.2- برنامه Opatel
دومین برنامه به نام Opatel که درسال 2016 مصوب گردید جهت راه‌اندازی بستر مناسب برای آموزش و یادگیری الکترونیکی در دانشگاه‌های ایران و عراق پذیرش گردیده است. در این برنامه دانشگاه لاپزیگ آلمان به عنوان سرکنسرسیوم پروژه می‌باشد و دانشگاه‌های همکار از کشورهای یونان، پرتغال، ایران و عراق هستند. در این پروژه لازم است تجهیزات سخت‌افزاری از جمله کامپیوتر، لب تاب، وایت‌برد هوشمند، تجهیزات شبکه و همچنین نرم‌افزار آموزش مجازی تهیه گردد و تعدادی از اساتید گروه IT جهت آموزش "روش های آموزش مجازی و تولید محتوای مجازی" در دو بازه زمانی به کشورهای یونان و پرتغال اعزام شدند و پس از این لازم است که آموزش‌ها به اساتید دانشگاه‌های هر منطقه انتقال یاید. هزینه سفر اساتید جهت گذراندن این دوره‌های آموزشی از محل بودجه این پروژه تامین می‌گردد. بودجه احتمالی پیش‌بینی شده برای دانشگاه تربت‌حیدریه حدود 70،000 یورو اعلام گردیده است که معادل 25،200 یورو تجهیزات برای تجهیز یک کلاس آموزشی مجازی اختصاص یافته که تجهیزات تهیه شده‌اند و حدود 19،200 یورو هزینه برای مدیریت، اساتید و تکنسین‌ها در نظر گرفته شده است و حدود 25،000 یورو جهت هزینه سفر اساتید و قراردادهای منعقد شده با اساتید و یا شرکت های خدماتی در راستای اهداف این پروژه منظور شده است.


1-2-1- نشست های برگزار شده در برنامه Opatel
• اولین جلسه برنامه "بسترسازی برخط برای یادگیری و آموزش دانشگاهی"
اولین جلسه برنامه "بسترسازی برخط برای یادگیری و آموزش دانشگاهی" در لایپزگ آلمان از برنامه های اراسموس پلاس اتحادیه اروپا در بازه زمانی 16 لغایت 18 مارس 2017 (26 الی 28 اسفند 1395) برگزار گردید. دانشگاه تربت حیدریه در دومین پروژه بین المللی خود با عنوان "بسترسازی برخط برای یادگیری و آموزش دانشگاهی" زیر نظر دانشگاه لایپزیگ آلمان و در یک تیم کاری از یازده دانشگاه از کشورهای آلمان، پرتغال، یونان، عراق و ایران وارد عمل شده است که بودجه معادل 70،000 یورو در این پروژه به دانشگاه تربت حیدریه اختصاص یافته است.

• حضور نمایندگان دانشگاه تربت حیدریه در دومین جلسه برنامه OPATEL اراسموس پلاس در کشور یونان
گروهی از اساتید گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه تربت حیدریه در دومین اجلاس برنامه OPATEL از برنامه‌های اراسموس پلاس اتحادیه اروپا در بازه زمانی 20 الی 24 نوامبر 2017 در کشور یونان شرکت کردند. در این سفر، تیم اعزامی دانشگاه تربت حیدریه، با امکانات و زیرساخت های دانشگاه پاتراس در کشور یونان آشنا شدند. همچنین تجربیات موفق دانشگاه های یونان در حوزه ی آموزش مجازی، زیر ساخت ها، محتوا و استانداردهای مورد نیاز E-Learning مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه این طرح مقرر گردید با کمک اتحادیه اروپا، دوره های استاندارد آموزش مجازی در دانشگاه تربت‌حیدریه راه‌اندازی گردد. لازم به ذکر است علاوه بر دانشگاه تربت حیدریه، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد سنندج نیز از ایران در این اجلاس حضور داشتند.
• سومین اجلاس برنامه OPATEL از برنامه‌های اراسموس پلاس اتحادیه اروپا
سومین اجلاس برنامه OPATEL از برنامه‌های اراسموس پلاس اتحادیه اروپا در بازه 9 الی 14 آوریل 2018 (20 الی 24 فروردین) در دانشگاه پورتو پرتغال تشکیل شد و تعدادی از اساتید این دانشگاه در این اجلاس شرکت نمودند. در راستای اهداف تعریف شده در این برنامه، دوره های ذیل در دانشگاه پورتو برگزار گردید:
Use of Digital Platforms in Teaching
The power of the Digital Online Communication to promote educational institutions
The Future of Artificial Intelligence In eLearning Systems
How to streamline students' work using moodle
Learning for new generations: challenging the conventional
X-Learning: How to get better at the things you care about
WebQDA software case study: analysis of qualitative data in a collaborative and distributed environment
با توجه به یکی از اهداف اتحادیه اروپا برای حمایت از برنامه های اراسموس در راستای آشنایی اساتید دانشگاه­های مختلف با فرهنگ­های گوناگون و مراکز صنعتی، باستانی و تاریخی ملل، یک روز از برنامه به بازدید از موزه کاغذ، مرکز تحقیقات داروسازی، بازدید از قلعه باستانی پورتو، بازدید از کارخانه تولید چوب پنبه (محصول انحصاری منطقه) اختصاص یافت.

1-2-2- روند اجرای پروژه
هدف اصلی این برنامه ایجاد بستر مناسب سخت افزاری و نرم افزاری جهت آموزش و تدریس الکترونیکی در دانشگاه‌های ایران و عراق می باشد. در این راستا ابتدا بودجه لازم جهت تجهیز یک کارگاه آموزش مجازی متشکل از 25 کامپیوتر رومیزی، 6 عدد لب تاپ، یک عدد ویدئو پروژکتور، یک تخته وایت برد هوشمند، یک سوئیچ شبکه و یک عدد پرینتر تامین گردید و این سایت با توجه به مشخصات فوق تجهیز شد. در گام بعدی دوره‌های آموزشی جهت بررسی روند برگزاری و استفاده از نرم افزارهای مورد استفاده برای آموزش مجازی در دانشگاه های پاتراس یونان، پورتو پرتغال و علوم پزشکی تهران برای تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه های عضو این برنامه در ایران و عراق برگزار شد و این دانشگاه ها با سیستم های آموزش مجازی دانشگاه‌های فوق الذکر و روند اجرای پروژه آشنا شدند. در فاز بعد، نرم افزارهای مورد نیاز در این راستا تامین و در سرور مناسب نصب گردیدند. در حال حاضر دانشگاه تربت‌حیدریه در حال آموزش اعضای هیات علمی خود جهت استفاده از این نرم‌افزارها و تشویق آنها در استفاده از این نرم افزار در حداقل بخشی از درس‌هایشان می باشد و هزینه آموزش ها نیز از محل اعتبار این طرح تامین گشته است.

1.3- برنامه تبادل استاد و دانشجو (International Credit Mobility)
برنامه سوم در رابطه با تبادل استاد و دانشجو بین دانشگاه تربت حیدریه و دانشگاه لیتوانی می‌باشد. در این برنامه یک نفر دانشجو جهت فرصت مطالعاتی به مدت سه ماه در دانشگاه فنی ویلنیوز و همچنین یک نفر استاد جهت آموزش و یک نفر استاد جهت یادگیری و بهره گیری از منابع اطلاعاتی به مدت یک هفته به دانشگاه ویلنیوز اعزام می­گردند و یک نفر استاد از دانشگاه ویلنیوز جهت آموزش به مدت یک هفته به دانشگاه تربت حیدریه اعزام خواهد شد. بودجه پیش‌بینی شده برای اساتید و دانشجوی دانشگاه تربت حدود 8000 یورو می باشد و به صورت نقدی به افراد شرکت کننده در برنامه پرداخت می‌گردد.
تاریخ به روز رسانی:
1398/04/03
تعداد بازدید:
9222
Powered by DorsaPortal